dinsdag 30 december 2014

Albuquerque,Tentrocks en Santa Fé


Maandag 6/5/2013

Er was regen voorspeld en kouder weer. Nou, dat bleek later reuze mee te vallen. De temperatuur was in de ochtend wat fris, maar later op de dag rond de 22 gr. Wel veel wind, niet zo veel zon en slechts een paar drupjes regen. 
Bij het ontbijt nam ik één van mijn glutenvrije hamburgerbroodjes mee, er was toast voor W. en een hardgekookt ei en een kuipje kaas.


La Quinta Inn, Albuquerque

Om negen uur reden we naar Old Town Albuquerque, omdat we een afslag misten op de 1-25 moesten we  6 mijl omrijden. De auto konden we gratis kwijt op een groot parkeerterrein vlak bij het museum voor moderne kunst, met een fraaie beeldentuin. Het museum was gesloten, jammer, maar eigenlijk hadden we daar toch geen tijd voor. Old town bleek slechts een klein stukje verder, 10 minuten lopen, in ons tempo. Er waren veel winkeltjes, maar wel voorzien van mooie  facades.  Ergens was een fototentoonstelling in een galerie, maar die bleek nog niet open. De kerk San Felipe de Nero, vonden we niet heel bijzonder. In het Visitor Center hadden we nog een leuk gesprek met de aanwezige dames.  


Voor het Albuquerque Museum of Art and History

Lezende vrouw (voor mijn verzameling)

Old town Albuquerque



Ergens in een zijstraat

Om 11.30 vertrokken we uit Albuquerque om naar de Kasha Katuwe Tent Rocks te gaan. Met  G. en de borden was dit NM gemakkelijk te vinden. We betaalden 5 dollar en na 4 mijl heel langzaam rijden - we mochten slechts 25 mpu volgens de bordjes en er waren steeds bumps in de weg - parkeerden we onze Kia bij de picknickplekken en hadden een lunch met  kaasstengels, chips, glutenvrije kaaskoekjes en yoghurtjes, onderweg hadden we al heerlijke druiven op. Er zaten grijze eekhoorns, die heel brutaal waren en steeds kwamen schooien. We hebben natuurlijk niets gegeven, al zagen we anderen dat wel doen.   

Kasha Katuwe Tent Rocks

Brutale grijze eekhoorn
Na deze wat vreemde lunch liepen we naar het beginpunt van de Trails. Ik wilde erg graag de Canyon Loop Trail doen, maar die was 4-5 km en ook nog 200 m. stijgend. Ik dacht niet dat ik dat zou gaan halen. W. bleef op een bankje zitten, met zijn e-reader, terwijl ik in elk geval een stukje verderop wilde kijken. Ik zei tegen W. nog dat ik waarschijnlijk niet veel verder zou komen, maar heel misschien… En ik heb mezelf overwonnen en het nog gehaald ook, zij het met heel veel pijn en moeite! Hoera! Een geweldig uitzicht was mijn beloning en ook de slotcanyon en de fascinerende Tent Rocks onderweg waren erg de moeite waard. Het klauteren over de rotsblokken werd een beetje bemoeilijkt door de camera die ik meesleurde, maar soms kreeg ik even hulp van een man die voor me liep, samen met een studente en haar ouders. Hij bleek in Albuquerque te wonen en was een gids voor internationale studenten. Een erg aardige man. Als zij bleven staan omdat hij wat vertelde over omgeving waar ze zich bevonden bleef ik ook staan of even zitten, zo kon ik meteen uithijgen en uitrusten. Heel kalmpjes aan lukte het op deze manier om helemaal boven te komen. Gelukkig was het niet zo’n warme dag vandaag en liet de zon zich niet zien, anders had ik het echt niet gered. Het eerste uitkijkpunt was al schitterend maar even verderop en op het uiterste puntje heb ik echt een hele poos zitten genieten op een groot rotsblok. Terug was het een stuk gemakkelijker voor mij, al was ik erg blij dat ik op dit pad, met hier en daar losse keien, stevige bergschoenen aanhad!  Volgens de gids, die had gevraagd waar ik vandaan kwam, zou het grote hoogteverschil het mij naar boven toe nog wat moeilijker hebben gemaakt.  


Immer geduldige echtgenoot

Bekende boom bij het begin van de Canyon Loop Trail



















Beneden zat W. lief op mij te wachten. Hij had eigenlijk niet begrepen dat ik het er toch op had willen wagen. Er is nogal eens een misverstand tussen ons doordat hij niet goed hoort (of luistert naar) wat ik zeg, want hij heeft altijd een vrij harde pieptoon in zijn oren door Tinnitus en ook praat ik kennelijk niet hard genoeg. Samen hebben we staan kijken naar de top, die de gids ons nog even aanwees: daar was ik  helemaal geweest! Omdat W. nog niets gezien had van de Tent Rocks hebben we toch de Cave Loop Trail nog gedaan, al was ik eigenlijk te moe hiervoor. Gelukkig hoefden we niet zo heel veel te stijgen, want dan was ik niet ver gekomen. Deze trail stond inderdaad niet in verhouding tot de trail die ik zojuist had gelopen, hetgeen ik al gelezen had bij andere forumleden. Toch was het wel even leuk, zo met zijn tweeën!  


Begin van de Cave Loop Trail



Het was vijf uur toen we naar Santa Fe reden en onderweg een motel zochten op G. Toch maar weer een La Quinta, die was ons goed bevallen gisteren. Dit motel lag aan de Cerillos Road, de toegangsweg tot Old Town, al bleek dit de volgende dag nog een heel eindje. We brachten alle benodigde bagage weer naar binnen, waar ik even een bad nam voor de vermoeide spieren. Daarna gingen we nog een keer eten bij een Olive Garden, die slechts een paar mijl verderop aan de andere kant van de weg zat. De sla vooraf was weer erg lekker. We namen één glaasje wijn en ook maar een diet coke voor de dorst en de pillen. Mijn zalm met broccoli was heerlijk en ook de pizza van W. bleek goed te smaken. Hij nam een expresso toe, altijd een gokje in Amerikaland, maar dit keer was het een goede gok!  

In het motel alles weer opgeladen wat energie nodig had en gekeken wat we de volgende dag zouden gaan doen. Ik was erg moe en slaperig dus moest ik  mezelf ook even opladen met een goede nachtrust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten