dinsdag 30 december 2014

Van Santa Fé via Madrid naar Gallup

Dinsdag 7/5/2013

In het heerlijk grote King bed, dat lekker lag, goed geslapen, al ben ik er wel een keer of twee uit geweest. Om 7.15 uur opgestaan en tegen 8 uur ontbijt, hetzelfde als gisteren. W. was vroeg wakker, maar gelukkig toch weer in slaap gevallen. Nog even geprobeerd te wifi’en maar dat lukte niet zo goed vanmorgen, met mijn telefoon al helemaal niet.

King bed in la Quinta Inn, Santa Fé
Om uur of 9 richting Old Santa Fe gereden, via de Cerillos Road. Dit was nog een paar mijl! Eerst reden we verkeerd, want we konden het geadviseerde parkeerterrein bij het winkelcentrum niet vinden met G. Beetje kissebedden natuurlijk en ondertussen een ander parkeerterrein gezocht, een Public Parking. Deze was niet gratis, 2 dollar per uur, maar… het bleek tegenover een doorgang (via de Plaza Galeria) naar de historische Plaza te liggen. Toch weer geluk, want zeker na gisteren ging het lopen me iets moeilijker af.
Het was nog vrij fris, maar we lieten de vesten liggen. Op deze bewolkte dag ging later de zon alsnog schijnen en bleek het weer zo’n 22 gr. te worden. We liepen over de Plaza, waar  het mooie Museum of Art nog gesloten was. We bewonderden het oudste nog in gebruik zijnde gebouw, het Palace of the Governors, waar de Natives hun waar aanboden. We zagen niets wat we wilden kopen, dus maakte ik ook maar geen foto’s. Er waren hier veel galerietjes en winkeltjes, maar die lieten we links liggen. Wel bezochten we drie kerken, die van Assisi, niet zo bijzonder, de kapel van Loretto, met de beroemde trap en de schattige Mission de San Michel, gebouwd in 1628 en daarmee de oudste kerk in de VS.

Basilica of St. Francis of Assisi

Apart kruisbeeld

Bij de Loretto Chapel

Canyon Road, met oudste huis
 Het straatje naast de Mission kerk verwees naar Canyon Road, waar we een klein stukje inliepen en ik een foto maakte van het oudste huis, gemaakt door Caucasians, oftewel blanken. Hierna gingen we al weer terug naar de Parking, want we hadden niet zo heel veel tijd voor Santa Fe. Door ons bezoek aan de Restrooms waren we net te laat om binnen de twee uur te blijven, dus moesten we alsnog 5 dollar betalen! We lieten G. de weg bepalen naar Madrid, om zo op de Turqoise Trail te komen. Eerst reden we naar Cerillos, dat was wel een leuk plaatsje met oude gebouwen in Western stijl. Hier kwamen we, ongelooflijk maar waar, het Nederlandse stel weer tegen dat we tijdens onze afdaling in de Caves hadden ontmoet. Wat is de wereld dan weer klein!

In Cerillos
Door naar Madrid en hier namen we de tijd voor een lunch in de tuin van restaurant Hollar, waar we in een sfeervolle ambiance alle twee een salade en frites nuttigden.

Madrid, lunch in tuin van restaurant Hollar
We slenterden nog even door het plaatsje waar ook weer diverse galerietjes en winkeltjes waren. Het was allemaal wel aardig, maar verder vonden we de omweg over de Turqoise Trail eigenlijk alleen maar leuk omdat we zo de snelweg vermeden.
We besloten om niet naar Sandia Peak te rijden, want als we op tijd in onze overnachtingsplaats wilden zijn zou dat niet haalbaar zijn. Ik had eerst in Grants willen slapen, maar omdat we morgen ook weer heel wat mijlen te rijden hebben werd het toch Gallup. Voor W. hoefde El Morro niet zo, als we genoeg tijd hadden gehad wel, maar nu werd het zo’n gejaag. Vandaag zouden we het in elk niet meer redden, dus reden we via de 40W naar Gallup, waar we om 17.00 uur aankwamen. Geen pauze meer onderweg, alleen nog even getankt. Er was geen Rest Area te vinden al stond die wel aangegeven op 50(!)  mijl vanaf Albuquerque. W. werd ondertussen door het nuttigen van een banaan alert gehouden!

In Gallup gingen we eerst naar een Comfort Suites, maar die was hier, oostelijk van Gallup, erg duur vergeleken met die in Tucson. Nu had ik die laatste wel via internet en ebookers gereserveerd, maar toch, 116 dollar + tax vonden we echt te veel geld. Dan naar de naastgelegen La Quinta, ook over de 100 dollar, terwijl we in Santa Fe en Albuquerque 70 dollar  hadden betaald. Via G.dan maar een motel 8 opgezocht. Die lag aan afslag 20, aan de westkant van Gallup en was een stuk goedkoper, 60 dollar!  We vroegen en kregen een kamer beneden,  met koelkast dit keer, en konden de bagage via ons kamerraam naar binnen brengen, zodat we ook niet om hoefden lopen met de bagage.

Motel 8 in Gallup
Na onze gebruikelijke rustpauze brachten we een bezoek aan Sizzlers, een paar mijl terug aan de andere kant van het spoor. Een restaurant van deze keten was ons nog bekend van 2010,  in Flagstaff.  Het bleek wederom een goede keus, met dit keer een menu voor Senioren en een “endless saladbar”. W. nam vlees met champigons en een baked potatoe en ik weer eens kip met citroensaus. We maakten slechts één keer gebruik van de saladbar, met iets te veel Blue Cheese dressing! Wel namen we nog wat ijs en vruchtjes na, totaal was dit 28 dollar, inclusief de diet cokes! Ondertussen nog een gesprekje met een Amerikaan, die vroeg of we “ travellers” waren. Hij zei dat hij dat aan ons kon zien, zelf reed hij al sinds 2008 met een RV rond!

Eenmaal buiten bleek het koud in blouse en overhemd, snel terug in de auto en naar ons motel, met de bekende avond-activiteiten.